UNIT 1: IDENTITI DIRI
* Identiti diri merupakan gambaran keseluruhan tentang seseorang dan matlamat hidup yang ingin dicapainya.
* Setiap individu juga mempunyai potensi diri iaitu intelek, rohani, jasmani dan emosi.
CARA-CARA MENGEMBANGKAN POTENSI DIRI
* Mengenalpasti potensi diri.
* Mencatatkan perkembangan diri.
* Menghubungkan potensi diri dengan cita-cita.
* Mengambil daya usaha untuk mencapai cita-cita.
UNIT 2: PENYELESAIAN KONFLIK
Penyelesaian Konflik
* Berkongsi masalah dengan individu yang dipercayai.
* Berbincang untuk mencari jalan penyelesaian.
* Menjaga maruah diri.
* Bijak memilih rakan.
* Berkongsi minat dan pengalaman
Sikap Asertif
* Tegas
* Mempunyai harga diri
* Tidak terpengaruh dengan ajakan negatif rakan.
* Berfikir dengan matang.
* Menjauhi tingkah laku antisosial.
* Berupaya menimbangkan baik buruk sesuatu keputusan.
TEMA 2: KELUARGA BAHAGIA
CIRI-CIRI KELUARGA BAHAGIA
* Saling menyayangi sesama keluarga.
* Menjalinkan hubungan yang mesra dan akrab.
* Peka terhadap perasaan anggota keluarga.
* Amalan gaya hidup yang sihat.
* Perlakuan yang beradab.
CARA MEMBINA KELUARGA BAHAGIA
* Mengingati hari istimewa dalam keluarga.
* Berkomunikasi secara sopan.
* Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti keluarga.
* Menjaga keselamatan anggota keluarga.
* Menghargai anggota keluarga.
* Menjaga kebersihan rumah/ persekitaran.
TEMA 3: HIDUP BERMASYARAKAT
BANGGA TERHADAP SEKOLAH
· Mengenali sejarah/identiti sekolah.
· Menghargai budaya sekolah.
· Menjaga keceriaan sekolah.
· Belajar bersungguh-sungguh.
· Berbakti kepada sekolah.
CONTOH-CONTOH BUDAYA SEKOLAH
a. Budaya Sekolah Berdisiplin
* Beratur dengan tertib.
* Ponteng sifar.
* Kes salah laku yang minima.
* Ketepatan waktu.
b. Budaya Sekolah dalam Taman
* Kebersihan dan keindahan persekitaran.
* Amalan Kitar Semula.
c. Budaya Sekolah Penyayang
* Kempen warga sekolah penyayang.
* Program mentor-mentee
* Tabung penyayang.
* Bantuan Kebajikan.
* Persatuan Ibu Bapa dan Guru.
d.Budaya Sekolah Cemerlang Kokurikulum
* Cemerlang dalam aktiviti sukan.
* Aktif dalam aktiviti, kelab, persatuan dan unit uniform.
* Mengambil bahagian dalam program komuniti.
PENJAGAAN DAN PENINGKATAN IMEJ SEKOLAH
* Penglibatan diri dalam aktiviti sekolah.
* Sahsiah dan sikap yang positif.
* Mematuhi peraturan sekolah.
* Memberi sokongan moral.
* Mengharumkan nama sekolah.
* Menghormati warga sekolah.
CIRI-CIRI/SIKAP MURID YANG POSITIF
* Menjaga dan meningkatkan imej sekolah
* Sentiasa berdisiplin.
* Menghormati pendapat komuniti sekolah.
* Mengamalkan nilai-nilai murni masyarakat.
KEBAIKAN SAHSIAH DAN SIKAP POSITIF MURID KEPADA SEKOLAH
* Sekolah menjadi tempat yang selamat dan selesa untuk belajar.
* Sekolah menjadi tempat kecemerlangan murid.
* Sekolah mendapat sokongan daripada ibubapa dan komuniti di sekitar sekolah.
* Peningkatan budaya ilmu.
* Budaya penyayang dapat dipupuk.
TEMA 4: WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
CERITA RAKYAT PELBAGAI KAUM
CIRI-CIRI CERITA RAKYAT PELBAGAI KAUM.
* Disampaikan oleh tukang cerita atau penglipurlara.
* Berdasarkan kehidupan masyarakat setempat.
* Mengandungi teladan dan nasihat yang berguna.
* Disampaikan dari mulut ke mulut.
JENIS-JENIS CERITA RAKYAT
* Cerita hikayat.
* Cerita asal usul.
* Cerita jenaka.
* Cerita binatang.
* Cerita kepahlawanan.
* Cerita lipur lara.
TEMA 5: MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
PRINSIP-PRINSIP UTAMA DALAM PEMBENTUKAN KERAJAAN DEMOKRASI.
* Proses pilihan raya.
* Hak-hak asasi individu terjamin.
* Persamaan dan keadilan.
* Kepelbagaian budaya dalam masyarakat.
* Membentuk dan melaksanakan dasar-dasar negara.
* Warganegara yang patriotik.
* Ketelusan dalam membuat keputusan.
CIRI-CIRI NEGARA DEMOKRASI
RAJA BERPERLEMBAGAAN
* Bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong ditetapkan oleh perlembagaan dan undang-undang.
PILIHAN RAYA
* Rakyat diberi peluang untuk melibatkan diri dalam proses pemerintahan melalui wakil-wakil yang dipilih.
BADAN PERUNDANGAN
* Dewan Rakyat dan Dewan Negara berfungsi untuk menggubal undang-undang di peringkat Persekutuan.
PARTI-PARTI POLITIK
* Memberi peluang kepada rakyat untuk bersuara dan memperjuangkan hak
kea rah pemerintahan sebuah negara demokrasi yang makmur dan stabil.
BADAN PELAKSANA
* Kabinet berfungsi sebagai badan penggubal dasar negara yang tertinggi dan melaksanakan kuasa eksekutif.
BADAN KEHAKIMAN
* Berfungsi untuk mentafsirkan undang-undang dan menjatuhkan hukuman.
TEMA 6: CABARAN MASA DEPAN
KESINAMBUNGAN KESEJAHTERAAN RAKYAT
CABARAN MENGEKALKAN KESINAMBUNGAN KESEJAHTERAAN RAKYAT
* Perpaduan kaum.
* Kelestarian alam sekitar.
* Kesedaran Sivik.
* Empati terhadap golongan kurang berupaya.
KESEDARAN SIVIK
* Memelihara kepentingan semua pihak.
* Menjaga kemudahan awam.
* Mematuhi peraturan dan undang-undang.
* Memulihara dan mengekalkan alam sekitar
* Pembangunan infrastruktur.
MASYARAKAT SEJAHTERA TAHUN 2020
* Masyarakat ICT
* Memelihara kelestarian alam sekitar.
* Sistem pengangkutan yang canggih.
No comments:
Post a Comment