Friday, July 19, 2013

pendidikan sivik dan kewarnegaraan ting.1(penuh)



UNIT 1: IDENTITI DIRI

* Identiti diri merupakan gambaran keseluruhan tentang seseorang dan matlamat hidup yang ingin dicapainya.

* Setiap individu juga mempunyai potensi diri iaitu intelek, rohani, jasmani dan emosi.

CARA-CARA MENGEMBANGKAN POTENSI DIRI

* Mengenalpasti potensi diri.

* Mencatatkan perkembangan diri.

* Menghubungkan potensi diri dengan cita-cita.

* Mengambil daya usaha untuk mencapai cita-cita.

UNIT 2: PENYELESAIAN KONFLIK

Penyelesaian Konflik

* Berkongsi masalah dengan individu yang dipercayai.

* Berbincang untuk mencari jalan penyelesaian.

* Menjaga maruah diri.

* Bijak memilih rakan.

* Berkongsi minat dan pengalaman

Sikap Asertif

* Tegas

* Mempunyai harga diri

* Tidak terpengaruh dengan ajakan negatif rakan.

* Berfikir dengan matang.

* Menjauhi tingkah laku antisosial.

* Berupaya menimbangkan baik buruk sesuatu keputusan.

TEMA 2: KELUARGA BAHAGIA

CIRI-CIRI KELUARGA BAHAGIA

* Saling menyayangi sesama keluarga.

* Menjalinkan hubungan yang mesra dan akrab.

* Peka terhadap perasaan anggota keluarga.

* Amalan gaya hidup yang sihat.

* Perlakuan yang beradab.

CARA MEMBINA KELUARGA BAHAGIA

* Mengingati hari istimewa dalam keluarga.

* Berkomunikasi secara sopan.

* Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti keluarga.

* Menjaga keselamatan anggota keluarga.

* Menghargai anggota keluarga.

* Menjaga kebersihan rumah/ persekitaran.

TEMA 3: HIDUP BERMASYARAKAT

BANGGA TERHADAP SEKOLAH

· Mengenali sejarah/identiti sekolah.

· Menghargai budaya sekolah.

· Menjaga keceriaan sekolah.

· Belajar bersungguh-sungguh.

· Berbakti kepada sekolah.

CONTOH-CONTOH BUDAYA SEKOLAH

a. Budaya Sekolah Berdisiplin

* Beratur dengan tertib.

* Ponteng sifar.

* Kes salah laku yang minima.

* Ketepatan waktu.

b. Budaya Sekolah dalam Taman

* Kebersihan dan keindahan persekitaran.

* Amalan Kitar Semula.

c. Budaya Sekolah Penyayang

* Kempen warga sekolah penyayang.

* Program mentor-mentee

* Tabung penyayang.

* Bantuan Kebajikan.

* Persatuan Ibu Bapa dan Guru.

d.Budaya Sekolah Cemerlang Kokurikulum

* Cemerlang dalam aktiviti sukan.

* Aktif dalam aktiviti, kelab, persatuan dan unit uniform.

* Mengambil bahagian dalam program komuniti.

PENJAGAAN DAN PENINGKATAN IMEJ SEKOLAH

* Penglibatan diri dalam aktiviti sekolah.

* Sahsiah dan sikap yang positif.

* Mematuhi peraturan sekolah.

* Memberi sokongan moral.

* Mengharumkan nama sekolah.

* Menghormati warga sekolah.

CIRI-CIRI/SIKAP MURID YANG POSITIF

* Menjaga dan meningkatkan imej sekolah

* Sentiasa berdisiplin.

* Menghormati pendapat komuniti sekolah.

* Mengamalkan nilai-nilai murni masyarakat.

KEBAIKAN SAHSIAH DAN SIKAP POSITIF MURID KEPADA SEKOLAH

* Sekolah menjadi tempat yang selamat dan selesa untuk belajar.

* Sekolah menjadi tempat kecemerlangan murid.

* Sekolah mendapat sokongan daripada ibubapa dan komuniti di sekitar sekolah.

* Peningkatan budaya ilmu.

* Budaya penyayang dapat dipupuk.

TEMA 4: WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA

CERITA RAKYAT PELBAGAI KAUM

CIRI-CIRI CERITA RAKYAT PELBAGAI KAUM.

* Disampaikan oleh tukang cerita atau penglipurlara.

* Berdasarkan kehidupan masyarakat setempat.

* Mengandungi teladan dan nasihat yang berguna.

* Disampaikan dari mulut ke mulut.

JENIS-JENIS CERITA RAKYAT

* Cerita hikayat.

* Cerita asal usul.

* Cerita jenaka.

* Cerita binatang.

* Cerita kepahlawanan.

* Cerita lipur lara.

TEMA 5: MALAYSIA NEGARA BERDAULAT

PRINSIP-PRINSIP UTAMA DALAM PEMBENTUKAN KERAJAAN DEMOKRASI.

* Proses pilihan raya.

* Hak-hak asasi individu terjamin.

* Persamaan dan keadilan.

* Kepelbagaian budaya dalam masyarakat.

* Membentuk dan melaksanakan dasar-dasar negara.

* Warganegara yang patriotik.

* Ketelusan dalam membuat keputusan.

CIRI-CIRI NEGARA DEMOKRASI

RAJA BERPERLEMBAGAAN

* Bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong ditetapkan oleh perlembagaan dan undang-undang.

PILIHAN RAYA

* Rakyat diberi peluang untuk melibatkan diri dalam proses pemerintahan melalui wakil-wakil yang dipilih.

BADAN PERUNDANGAN

* Dewan Rakyat dan Dewan Negara berfungsi untuk menggubal undang-undang di peringkat Persekutuan.

PARTI-PARTI POLITIK

* Memberi peluang kepada rakyat untuk bersuara dan memperjuangkan hak kea rah pemerintahan sebuah negara demokrasi yang makmur dan stabil.

BADAN PELAKSANA

* Kabinet berfungsi sebagai badan penggubal dasar negara yang tertinggi dan melaksanakan kuasa eksekutif.

BADAN KEHAKIMAN

* Berfungsi untuk mentafsirkan undang-undang dan menjatuhkan hukuman.

TEMA 6: CABARAN MASA DEPAN

KESINAMBUNGAN KESEJAHTERAAN RAKYAT

CABARAN MENGEKALKAN KESINAMBUNGAN KESEJAHTERAAN RAKYAT

* Perpaduan kaum.

* Kelestarian alam sekitar.

* Kesedaran Sivik.

* Empati terhadap golongan kurang berupaya.

KESEDARAN SIVIK

* Memelihara kepentingan semua pihak.

* Menjaga kemudahan awam.

* Mematuhi peraturan dan undang-undang.

* Memulihara dan mengekalkan alam sekitar

* Pembangunan infrastruktur.

MASYARAKAT SEJAHTERA TAHUN 2020

* Masyarakat ICT

* Memelihara kelestarian alam sekitar.

* Sistem pengangkutan yang canggih.

No comments:

Post a Comment